آزمایشگاه‌های مرجع ملی

آزمايشگاه رديابی محصولات تراريخته

با توجه به افزايش توليد جهانی محصولات تراريخته و ورود اين محصولات به بازار تجارت بین‌المللی، جهت تسهيل نظارت بر توليد و استفاده از اين محصولات ضوابطی تدوين و برچسب‌گذاری اين محصولات در بسياری از کشورها الزامی شده است. از جمله قوانینی که در سطح بين‌المللی مورد پذيرش بسياری از کشورهای جهان قرارداد، "پروتکل ايمني زيستي کارتاهنا" است که ضوابط مربوط به تبادلات بين‌المللی محصولات تراريخته را تبيين می‌کند. براساس این قوانین، رديابي و شناسايي موجودات زنده تغييرشکل‌يافته ژنتيکی اهميت فراوانی است. براساس این مقررات، کشور صادرکننده ملزم به اعلام نوع رخداد و مشخصات محصول تراريخته صادراتی است. کشور واردکننده نيز مي‌تواند بر اساس مصالح ملي خود، رخدادهای مجاز را تعيين و از سوی ديگر ادعای صادرکننده را راستي‌آزمايي کند. با توجه به حجم عظيم واردات محصولات تراریخته به کشور، "آزمايشگاه رديابي محصولات تراريخته"پژوهشگاه بيوتکنولوژي کشاورزي به عنوان آزمايشگاه مرجع وزارت جهاد کشاورزي، وظیفه حاکمیتی ردیابی و تشخیص محصولات تراریخته به کشور را برعهده دارد. این آزمایشگاه با سه آزمایشگاه تابعه خود در رشت، اهواز و دزفول، در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی مراجعین محترم در زمینه ردیابی محصولات تراریخته است.

برای کسب اطلاعات بیشترلطفا با ایمیل hrahnama@abrii.ac.ir تماس بگیرید.

مرجع ملی تولید گیاهچه‌های اصیل و سالم سیب‌زمینی

سیب‌زمینی با انتقال از محل پیدایش خود در کوه‌های آند در قاره آمریکا به اروپا و سایر مناطق جهان، توانست طی چهار قرن به یکی از منابع اصلی غذای بشر تبدیل شده و در کشورهای آسیایی و از جمله ایران در کم‌تر از یک قرن اخیر در ردیف چهارمین تأمین‌کننده غذا قرار گیرد. با 8/10 برابر شدن تولید سیب‌زمینی در ایران طی نیم‌قرن اخیر، می‌توان این دوره را دوره اوج رشد تولید آن معرفی کرد. بررسی روند تغییرات سطح زیرکشت، تولید و پیش‌بینی آینده این محصول در ایران نشان می‌دهد که دوران افزایش تولید با بالابردن سطح زمین‌های زیرکشت سپری شده و ارتقاء تولید از طریق افزایش عملکرد امکان‌پذیر است. مقایسه میزان مصرف آب در سیب‌زمینی با دیگر محصولات زراعی و باغی، نشانگر حجم قابل‌توجه آب مورد تقاضا برای تولید این محصول است. میزان آب مصرفی برای تولید 47/4 میلیون تن سیب‌زمینی در ایران، 516/1 میلیارد مترمکعب برآورد شد که با 7/2 درصد از آب مورد تقاضا در بین محصولات زراعی و باغی رتبه نهم را دارد. درحدود ۱۵ سال پیش ایران وارد کننده بذر سالم مینی‌تیوبر ( ریز غده) سیب‌زمینی از خارج از کشور بود که منجر به خروج سالانه حدود ۳ میلیون دلار ارز از کشور می‌شد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دانش فنی تولید ریز غده سیب‌زمینی را از طریق کشت بافت بدست آورد و زنجیره تولید بذر سالم را با مشارکت مراجع ذی‌صلاح و سایر موسسات تحقیقاتی و بخش خصوصی تکمیل نمود و آن را به شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی منتقل کرد. در حال حاضر کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده و هر ساله پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سالم‌سازی هسته‌های اولیه حدود ۱۹ رقم سیب زمینی را تهیه و ۶۰۰۰ گیاهچه بدست آمده را در اختیار 22 شرکت متقاضی قرار می‌دهد. در نتیجه این زنجیره حدود ۳۰ میلیون مینی تیوبر و نهایتاً کلاس‌های مختلف بذری را تولید و در اختیار کشاورزان پیشرو قرار داده است. میزان صرفه جویی ارزی حاصل از خودکفایی در این زمینه حدود ۵۰ میلیون دلار طی ۱۵ سال گذشته می‌باشد. از طرف دیگر با گسترش استفاده از بذر سالم سیب زمینی، ضمن جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، علی‌رغم کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی میزان تولید آن در کشور افزایش یافته است بطوریکه سطح زیر کشت از ۱۶۰ هزار هکتار به ۱۴۰ هزار هکتار، تولید و عملکرد از ۲۱ تن به ۴۰ تن و تولید 3 کیلو سیب‌زمینی به ازای هر متر مکعب آب به بیش از 5 کیلو رسیده است که با توجه به تنگناهای موجود در تأمین آب برای آبیاری محصولات کشاورزی، شاخص عملکرد از «عملکرد در هکتار» به «عملکرد در ازای هر مترمکعب آب» تغییر کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشترلطفا با ایمیل rshmokhtari@abrii.ac.ir تماس بگیرید.

 

آزمایشگاه مرجع ارزیابی و مدیریت ریسک محصولات نانویی/میکرو کشاورزی‌محور

توسعه جهانی فناوری نانو، افزایش پرشتاب شرکت‌های فعال نانویی در حوزه کشاورزی و همچنین اهمیت توجه به محصولات مبتنی بر فناوری‌های نوین از جمله نانوفناوری جهت دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، ضرورت ارزیابی تخصصی این محصولات را در زمینه کشاورزی دوچندان کرده است. در راستای تسهیل ورود به بازار محصولات نانویی کشاورزی‌محور و به منظور اطمینان بخشی به بهره برداران (تولیدکنندگان، کشاورزان و..) از نظر کیفیت و ایمنی این محصولات، ضرورت وجود یک مرکز آزمایشگاهی تخصصی معتمد برای ارزیابی و مدیریت ریسک محصولات نانویی در حوزه‌های مختلف کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

با در نظر گرفتن این موارد، آزمایشگاه مرجع ارزیابی محصولات نانویی کشاورزی‌محور- پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه فناوری‌های نوین، در راستای کمک به رسوخ محصولات فناورانه به حوزه کشاورزی، در حوزه ارزیابی عملکرد و ایمنی محصولات نانویی کشاورزی‌محور فعالیت می‌نماید. تعامل این پژوهشگاه با ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو به عنوان متولی ملی نانوفناوری، کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت  جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی دانش‌بنیان می­تواند منجر به ایجاد یک ساختار کارآمد به منظور توسعه محصولات/فناوری نانویی کشاورزی‌محور باشد که در عمل برای جامعه کشاورزی و سایر بهره‌برداران سودمند خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشترلطفا با ایمیل Leila.mamani@abrii.ac.ir تماس بگیرید.

آزمایشگاه همکار سازمان دامپزشکی (در حال راه‎‌اندازی)

برای کسب اطلاعات بیشترلطفا با ایمیل hashemim@abrii.ac.ir تماس بگیرید.

بازگشت